Співвідношення світу людини і світу природи в хоку Мацуо Басьо
02.02.2013, 20:21
Тема: Співвідношення світу людини і світу природи в хоку Мацуо Басьо.
Мета: Розкрити поняття «хоку», познайомити дітей із художнім світом Мацуо Басьо, особистістю письменника; розвивати асоціативне, образне мислення, уяву, вміння висловлювати власну думку; виховувати любов до природи, повагу і цікавість до культури Японії.
Тип уроку: Вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності.
Діти, ми звикли, що вірші мають строфи, рими, а сьогодні познайомимося із зовсім новим для вас видом поезії – із японськими віршами, схожими на малюнок, де за допомогою кількох слів вдало створюється ціла картина природи чи людського життя.
II. Оголошення теми та мети уроку.
Цілевизначення:
Сьогодні ви знатимете:
хто такий Мацуо Басьо;
що таке хоку;
структуру хоку.
Сьогодні ви навчитеся:
виразно читати тривірші;
аналізувати хоку.
III. Опрацювання навчального матеріалу
1. Знайомство із Японією (комп’ютерна презентація)
2. Пояснення вчителя: що таке хоку.
Демонстрація схеми
Хоку — трирядковий неримований вірш, що складається з 17 складів (5-7-5) і відрізняється простотою поетичної мови, свободою викладу. Хоку відноситься до традиційного жанру японської пейзажної лірики.
1. Оригінальне японське хоку або хайку складається з 17 складів (хоча уже в Басьо зустрічаються відступи від норми складового змісту), записаних в один стовпчик.
2. Класичні хайку обов'язково будуються на співвіднесенні людини (автора), його внутрішнього світу, біографії з природою, при чому природа повина бути визначена відносно пори року.
3. Найчастіше розповідь ведеться в теперішньому часі: автор показує свої переживання. Читач повинен переживати й те, що переживає автор. Ніби медитувати разом з ним.
Вважається вищим пілотажем, коли перший рядок відповідає на питання: де? другий - на питання: що? третій - на питання: коли?
3. Читання учнями хоку «На всохлу гілку…»
4. Бесіда на сприйняття.
Яку пору року описує автор?
Який час доби змальовує Басьо?
Який настрій вірша?
Яка людина зображена в образі крука?
5. Складання відео кліпу за хоку. Робота групами.
Наприклад: Пізня осінь. Темні фарби. Вечір. Тиша. Самотній крук. Смуток. Кожна група презентує свій відеокліп
6. Презентація життя та творчості Мацуо Басьо за допомогою слайдів мультимедіа.
7. Експрес-опитування
Мацуо Басьо народився у … році в місті …;
Перше ім’я його було …
Потім його стали називати …
Псевдонімом Мацуо Басьо означає ...
Уже в 28 років, коли Мацуо Басьо був івдомим поетом, він ...
Більшу частину свого життя Басьо прожив у місті …
8. Читання і аналіз учнями хоку Мацуо Басьо (робота групами).
I група – «Старий ставок»
II група – «Верба схилилась і спить»
III група – «Метелик літає»
Усне малювання картини природи до поезії Мацуо Басьо.
IV. Рефлексивно-оцінювальний етап.
1.Незакінчене речення
Сьогодні на уроці для мене було дивним…
Найбільше мені сподобалось…
2. Оцінювання учнів
V. Домашнє завдання: с. 162-164 прочитать, вивчити 2-3 хоку напам’ять