Мета: Ознайомити учнів із життям і творчістю Тютчева, зацікавити його віршами; формувати навички виразного читання, аналізу поезії, розвивати образне мислення, уяву; виховувати любов до природи.
Тип уроку: Вивчення нового матеріалу
Обладнання: портрет Ф. Тютчева, збірки поезій, ілюстрації до творів поета
Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань.
1.Перевірка домашнього завдання: читання учнями напам’ять віршів М. Лермонтова
2. Бесіда o Що таке віршована мова? o Що таке рима? Навести приклади. o Що таке ритм?
II. Оголошення теми та мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності.
Багато поетів присвячували свої вірші зображенню природи. Але не всі описували її як одухотворену істоту. А от у Тютчева вона схожа на живу істоту, яка передає свої почуття, переживання. Ми на уроці спробуємо побачити це у віршах поета.
III. Цілевизначення.
На дереві знань висять записи: «знатимете»(хто такий Ф. Тютчев, яка тематика його творів); «вмітимете»(виразно читати його вірші, аналізувати поезію Тютчева, знаходити художні засоби, порівнювати твори поета).
IV. Опрацювання навчального матеріалу
1. Слово вчителя про Тютчева. Демонстрація його портрету.
Тютчев народився 15.07. 1873 у садибі Овстуг Брянського повіту Орловської губернії у давній дворянській родині. Його дитинство минуло в садибі Овстузі, у Москві та підмосковному маєтку Троїцьке. У сім'ї панував патріархальний поміщицький побут. Тютчев, рано виявивши нахили до навчання, здобув гарну домашню освіту. У 12 років майбутній поет під керівництвом свого вчителя перекладав Горація і писав, наслідуючи його, оди. У 1819 р. був уперше опублікований його твір. Будучи студентом Московського університету, Тютчев писав і вірші. 1821 р. закінчив університет і отримав місце в Колегії іноземних справ у Петербурзі. З 1822 р. живе і працює в Мюнхені в якості дипломата. У 1836 р. у пушкінському журналі «Современник» була опублікована збірка з 24 віршів «Вірші, надіслані з Німеччини», підписана «Ф.Т.». У 1844 р. повернувся у Росію. Сучасники відзначали його блискучий розум, почуття гумору, талант співрозмовника. Його епіграми, жарти й афоризми були надзвичайно популярними. У 1854 були опубліковані 92 вірші Тютчева, а потім видана його перша поетична збірка (1854). Тематика віршів Тютчева: вірші про природу, кохання, життя. Помер Тютчев у Царському Селі 15 липня 1873 р.
2. Асоціативна розминка (робота групами)
I група - весна
II група - осінь
3. Складання розповідей про весну та осінь за схемами.
4. Виразне читання вірша «Весняні води».
5. Незакінчене речення (учні записують на листочках, а потім їх зачитує вчитель)
У вірші автор змальовує …
Настрій твору …
Ритм вірша …
Твір «Весна іде» викливає почуття …
6. Виразне читання вірша «Я знаю в праосені пору».
7. Бесіда на срийняття.
Яку саме осінь змальовує автор?
Який настрій вірша?
Які почуття викликає твір?
8. Аналіз віршів (робота групами) за планом:
1) художні засоби Епітети, метафори, уособлення 2) рима, ритм
3) тема, головна думка
V. Закріплення знань, умінь, навичок
1. Складання порівняльної таблиці віршів «Весняні води» та «Я знаю в праосені пору».
метафора – лежать сніги, води шумлять, будять береги, ллється спів; уособлення – (води) біжать,і грають, і дзвенять, іде весна.
4. Тема – пробудження природи після зимового відпочинку
5. Весна несе людям веселий настрій, радість, це юність в житті людини.
1. Настрій сумний, життя завмирає
2. Ритм уповільнений
3. Епітети – пору ясну. Повітря чисте, день прозорий, марній борозні, блакить тепла, стомлене поле;
метафора – павутиння блищить, повітря захололо, блакить ллється; уособлення – серп гуляв, падало колосся. 4. Тема – відпочинок природи після літньої роботи, підготовка до сну.
5. Осінь навіює сум, дає спокій, це період людської зрілості.
Висновок:дані вірші є прямо протилежними, як і ті пори року, які в них описані, але схожі поезії тим, що переповнені художніми засобами, які схожі між собою, природа в обох творах одухотворена, жива.
2. Вільне письмо (учні описують свої відчуття, що з’явились на уроці)
Наприклад: Я відчула насолоду від читання віршів Тютчева, вони мені дуже сподобались, хотілося і співати, і плакати водночас, ці твори дуже емоційні, прекрасні, мені захотілося ще краще пізнати творчість Федора Івановича.
VI. Домашнє завдання: зобразити один із віршів(на вибір) кольоровою гамою, за бажанням вивчити напам’ять.